4.a Rapportage provincie
Financiën | TOELICHTING | ||
---|---|---|---|
Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht in de begroting 2022 en/of het laatste jaar van de meerjarenraming 2023-2025 | De begroting 2022 voldoet aan de kaders voor repressief toezicht. Het oordeel is oranje omdat het jaar 2022 maar structureel sluitend is met € 24.000,-. Vanaf 2023 laat de meerjarenbegroting structurele tekorten zien. Dit betekent dat voor een deel van de structurele lasten in de jaren 2023 t/m 2025 nog structurele dekking gevonden moet worden. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | ja/nee | ja | |
Ruimtelijke ordening | TOELICHTING | ||
De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Omgevingsverordening Zuid-Holland. | Onze bestemmingsplannen zijn in overeenstemming met de Omgevingsverordening Zuid-Holland. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | ja/nee | nee | |
Omgevingsrecht | TOELICHTING | ||
Voor zowel de milieutaken als de bouw- en woningtoezichtstaken beschikt uw gemeente over een actueele uitvoerings- en handhavingsstrategie. De raad is binnen trwee maanden na vaststelling ervan hierover geïnformeerd. | Voor de milieutaken stelt de ODWH de uitvoerings- en handhavingsstrategie vast. De OWDH volgt daarbij de Landelijke HandhavingsStrategie. De uitvoerings- en handhavingsstrategie voor bouw- en woningtoezicht maakt onderdeel uit van de Beleidsnota Veiligheid en Handhaving. Deze beleidsnota loopt synchroon aan de raadsperiode, nu nog 2018-2021. Door het accent op de corona-crisis is er ook voor 2021 geen Uitvoeringsprogramma meer gemaakt. In het kader van de nieuwe 0-meting heeft de provincie intussen aanbevolen die cyclus voor 2023 weer op te pakken. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | ja/nee | Ja. De wettelijke verplichting van de beleidscyclus, van het jaarlijkse uitvoeringsprogramma en de rapportage is juist instrument voor sturing door en verantwoording aan de raad. | |
Monumentenzorg | TOELICHTING | ||
De gemeente heeft een adviescommissie die adviseert over uit te voeren werken aan (rijks)monumenten op grond van de Monumentenwet en de samenstelling is deskundig. | Wij zijn aangesloten bij de centrale erfgoedcommissie van de Vereniging Dorp, Stad en Land. Zij hebben alle benodigde deskundigheid in huis en de continuïteit is gewaarborgd. Deze commissie is aangevuld met een burger lid om de lokale kennis te borgen | ||
Is er reden voor extra aandacht? | ja/nee | nee | |
Archief- en informatiebeheer | Het KPI verslag Archief- en informatiebeheer zal, net als in 2021, via het college naar de Raad gestuurd worden. | ||
Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde. | In afwachting van B&W besluit | ||
Is er reden voor extra aandacht? | ja/nee | nee | |
Huisvesting Vergunninghouders | TOELICHTING | ||
De gemeente heeft volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand. | Gevraagde informatie | Stand van zaken | |
Voorsprong/achterstand per 1 januari 2021 | Achterstand: 3 | ||
Fase interventieladder op 1 januari 2021 | Signaleren, informatie opvragen | ||
Taakstelling eerste halfjaar 2021 | 23 | ||
In het eerste halfjaar 2021 gehuisveste vergunninghouders | 16 | ||
Voorsprong/achterstand per 1 juli 2021 | Achterstand:8 | ||
Fase interventieladder op 1 juli 2021 | afspraken over acties, termijnen en vervolg | ||
Taakstelling tweede halfjaar 2021 | 18 | ||
In het tweede halfjaar 2021 gehuisveste vergunninghouders | 19 | ||
Voorsprong/achterstand per 31 december 2021 | Achterstand:7 | ||
Fase interventieladder op 31 december 2021 | Afspraken over acties, termijnen en vervolg | ||
Toelichting | |||
Een dubbele taakstelling in 2021, weinig doorstroming in sociale huurwoningen, renovatie van gezinswoningen die te lang duurde (door gebrek aan aannemers) en een tekort aan eenpersoons appartementen zorgde ervoor dat de taakstelling niet werd behaald | |||
Is er reden voor extra aandacht? | ja | In goed overleg met de woningcoöperaties wordt er alles aan gedaan om de taakstelling te halen. Er komt een pilot verkamering. Ook zijn er de units in Zevenhoven als tussenvoorziening. De provincie schaalt om die reden per 1 januari 2022 nog niet op de interventieladder. Per 1 juli 2022 moet de achterstand zijn weggewerkt. |
4.b Rapportage eigen beleid
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) | TOELICHTING | |
---|---|---|
De gemeente voldoet sinds 25 mei 2018 aan de minimale eisen van de AVG. Onze functionaris gegevensbescherming (FG) heeft zijn jaarverslag met zijn bevindingen over 2021 aan ons gestuurd en toegelicht. | Uit het jaarverslag van de FG over 2021 blijkt dat we het afgelopen jaar “stappen vooruit” hebben gezet. Maar er nog niet zijn. Sinds 1 mei 2020 hebben we gezamenlijk met de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Waddinxveen een FG. Het jaarverslag van de FG zal via de lijst van ingekomen stukken aan uw raad kenbaar worden gemaakt. Naar aanleiding van het jaarverslag laten wij een werkprogramma 2022 (met een doorloop/doorkijk naar de volgende jaren) opstellen van uit te voeren werkzaamheden en (prioritering van te nemen) acties. Op basis van de aanbevelingen van de FG. Dit werkprogramma zullen wij u gelijktijdig met het jaarverslag doen toekomen. | |
Is er reden voor extra aandacht? | ja/nee | nee |